Top
طراحی نما ویلا لوکس فاستر

طراحی ویلا لوکس، نورمن فاستر و همکاران

طراحی ویلای لوکس شمال

برنامه طراحی ویلا لوکس دولونای

متن زیر توسط معماران پروژه طراحی ویلا لوکس دولونای فاستر و همکاران ارائه شده است. ویلای لوکس طراحی شده در کنار ساحل دریای اژه در جنوب غربی ترکیه در استان mugla واقع شده است. سایتی که طراحی ویلای آن را انجام دادیم، از طریق جاده ای منحنی از قسمت شمالی ویلا دسترسی داشت، یعنی مسیری که ما را به سمت ویلا هدایت میکند. در طراحی ویلای لوکس دولونای، فرم منحنی استفاده شده برگرفته از طبیعت سایت می باشد و برای کم ارتفاع نشان دادن ویلا به کار رفته است. این امر باعث می شود ویلا در ظاهر ویلایی یک طبقه به نظر برسد.

قرار گیری فضاها در طراحی ویلای لوکس دولونای

محوطه ویلا به شکلیست که تماشاگر احساس میکند در میان باغ های زیبای مدیترانه قرار دارد و فضا به گونه ایست که فرصت تجربه ی چند حس متفاوت (با عطر خوش گیاهان معطّری مثل آویشن و اسطوخودوس درکنارعطر گیاهان فصلی و درختان زیتون بالغ) را به ساکنین ویلا القا می کند. طراحی ورودی ویلا به گونه ای است که شما را مستقیماً به اصلی و مرکزی ترین بخش ویلا رسانده و فضاهای خصوصی خانوادگی در بخش شرقی ویلا قرار گرفته است. در طراحی ویلا لوکس دولونای،جهت گیری ویلا نسبت به خطوط طبیعی موجود در سایت انجام شده است. اتاق نشیمن عمومی و فضای غذاخوری با منظره ای استثنایی از غروب خورشید در دل دریای اژه در بخش غربی ویلا طراحی شده است.

طراحی ویلای لوکس دولونای | طراحی نمای شیشه ای

با گذر از میان ویلا، متوجه خواهید شد که انعکاس نور (از مات به شفاف) باعث ایجاد میزان متفاوتی از محرمیّت و خصوصی سازی در فضا شده است. در طراحی ویلا به دنبال محو کردن خط کشی بین فضای داخلی و خارجی بودیم،که این امر با نصب درب های کشویی شیشه ای طولانی در نمای ویلا محقّق شد، به طوری که مانعی برای جریان هوا بین فضای داخلی و خارجی نباشد.

طراحی پله سفارشی | طراحی ویلای لوکس

در طراحی داخلی ویلای لوکس، پله ی مرکزی که دو طبقه را به هم متصل میکند از سنگ آهک پرتغالی مرغوب ساخته شده است که توسط کابل های کششی(post-tensioned cables) نگه داشته شده است، بدون استفاده از نگهدارنده ای که در ظاهر مشخص باشد، بصورت کششی بار پلّه را تحمل می کند. در طراحی ویلای لوکس دولونای المان پله به عنوان عنصر مرکزی و مهم حفظ شده و با نصب نرده های باریک شیشه ای باعث ایجاد احساس روشنایی شدیم همچنین دستگیره ی چوبی نرده در محل پروژه به صورت سفارشی حالت داده و اجرا شد.

طراحی سفارشی در ویلای لوکس

انعکاس حداکثر میزان ممکن از هنر و مهارت در طراحی ویلای لوکس دولونای، توسط فاستر و همکاران به وضوح دیده می شود، به طوری که هر عنصر به شکل خاصی طراحی شده است تا پاسخ دهنده ی نیاز بخصوصی از کارفرما باشد. از درهای چوبی که بصورت دستی به شکل منحنی درآمده، تا کاشی های سرامیک و روشویی سرویس های بهداشتی، همه برای این ویلای لوکس بصورت سفارشی طراحی و ساخته شده است. در طراحی ویلا، یک بخش کوچک دیگری را طراحی کردیم که نزدیک به ساحل قرارگرفته و غروب آفتاب از آن به خوبی دیده میشود که دارای دیوارهایی از سنگ طبیعی و سقفی از جنس چوب بامبو می باشد و با میز و صندلی های چوبی آن را مبلمان کردیم تا با نشستن و تماشای منظره ای دلپذیر در کنار درختان زیتون، لذت ببرند.

انتخاب متریال، رنگ و مبلمان در طراحی ویلای لوکس

طراحی ویلای لوکس، با الهام مستقیم از محیط طبیعی اطراف و با استفاده از متریال های طبیعی در فضای داخلی انجام شد. متریال هایی چون سنگ، چوب، برنز و ترکیب انواع تناژ رنگ قهوه ای گرم و رنگ خاکستری غالب در فضا و استفاده از سنگ سرتاسری در بخش های بیرونی که موجب پیوند با ساحل شنی سایت شد. انتخاب نازک کاری از جنس چوب بلوط و مبلمان چرمی موجب آرامش و راحتی بیشتر محیط شده است. پروژه ویلای دولونای برنامه ی طراحی ویلایی لوکس با فضایی شیک، مجلل و کاملا سفارشی در کنار ساحل دریای اژه بود که توسط دفتر معماری فارستر و همکاران انجام شد.

مجموعه ی لــــبه در انتخاب مبلمان بر اساس سبک طراحی داخلی فضای شما به شما کارفرمایان مشاوره می دهد و در صورت نیاز، مبلمان لازم را در طراحی فضای مورد نیاز شما، از برند های معتبر ساختمانی خریداری می کند.”

این روایت ترجمه ای از سایت ArchDaily | Dolunay Villa / Foster + Partners است.