Top
طراحی ویلا مدرن

سبك های رایج طراحی ویلا

سبك هاي طراحی ویلا

انتخاب سبک در طراحی ویلا یکی از نکات مهم به شمار می آید .قبل از بیان سبک های مختلف طراحی معماری که به تبع طراحی ویلا نیز جزیی از آن محسوب می شود، گفتنیست که با بررسی تاریخ معماری می‌توان به نقش ویلا ، در شکل‌گیری سبک های معماری و تغییر شیوه‌ی زندگی مردم اشاره کرد. مثلا “ویلا ساوا” اثر لوکوربوزیه را می توان به عنوان سمبلی برای بیان یک سبک( مدرن) نام برد. در واقع در طول تاریخ ویلاها به عنوان تریبونی برای بیان جایگاه اجتماعی و سبک زندگی تبدیل شده و فراتر از یک ساختمان موردتوجه قرارگرفتند. ویلا در جوامع مختلف تأثیرگذاری بالایی داشت وبه عنوان پاسخی فراتر به نیازهای جامعه، تبدیل به رسانه‌ای برای به نمایش‌ درآمدن سبک زندگی گردید.

همانطور که می دونید طراحی معماری در طول تاریخ سبک های متنوعی رو شامل می شه. ما در اینجا به بررسی سه سبک رایج در طراحی ویلا، روستیک ، مدرن، کلاسیک( سبک رایج طراحی در ایران معاصر) می پردازیم.

طراحی ویلا روستیک یا روستایی

کلمه ی لاتین روستیک(Rustic) ، در لغت به معنی روستاست. و سبک روستیک به سبک طراحی روستایی گفته می شه.طبق تعاریفی قبلی، که ویلا را پدیده ای برای مقابله با مشکلات شهری معرفی کردیم، استفاده از این سبک شاید بتواند عملکرد ویلا را به عنوان فضایی خارج از شهر و به دور از تلاطم های زندگی شهری تقویت کند. بارزترین ویژگی سبک روستیک نزدیک کردن بافت و فرم در طراحی به طبیعت است. به همین خاطر استفاده از متریال طبیعی و ترجیحا خام در این سبک جایگاه ویژه ای دارد.از آنجایی که این سبک برگرفته از طبیعت است ، در طراحی ویلای روستیک بستر پروژه و قرابت با محیط طبیعی نقش بسزایی در استفاده ی درست از این سبک را  دارد.

سبک روستیک دکوراسیونی با سنگ و چوب

از آنجایی که این سبک می خواهد حدالمقدور به طبیعت نزدیک باشد :

  • استفاده از پنجره های بزرگ با دید وسیع یکی از موارد تعیین کننده در طراحی ویلای روستیک محسوب می شود.
  • متریال های بر گرفته از طبیعت با بافت قابل لمس که موجب ایجاد ساختاری با جزییات ناصاف می شوند، مصالح مورد استفاده سبک روستیک هستند. چوب خام و سنگ ، به عنوان مهمترین متریال این سبک شناخته می شوند

طراحی داخلی ویلای روستیک

پالت رنگی، طبیعی و ملایم

پالت روستیک، شامل رنگ های ملایم است و از رنگ های تند و جیغ در این سبک اجتناب می شود. برای طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک بهتر است دیوارهای خود را سفید نگه دارید یا آنها را با یک ماده طبیعی مانند چوب یا سنگ بپوشانید.

سقف های چوبی

استفاده از الوار های چوبی به صورت های مختلف در طراحی سقف ویلای روستیک ، حس قرابت و نزدیکی با طبیعت که مهمترین هدف این سبک شمرده می شود را دو چندان می کند.

كفسازی

استفاده از پارکت های چوبی یا سنگ های کمتر صیقلی مانند تراورتن، انتخاب مناسبی در طراحی داخلی ویلای روستیک به حساب می آیند.

طراحی ویلا مدرن

مدرنیسم که از ریشه ی لاتین مدرنوس گرفته شده به معنی جدید، نو یا نوگرا است.یکی از اشتباهات رایج میان مردم یکسان سازی واژه ی مدرن با معاصر است. در حالیکه “مدرن” به سبکی خاص اشاره دارد که از اواخر قرن 19 در معماری بروز کرده و امروزه مجددا مورد استفاده ی معماران معاصر قرار گرفته است.

ریشه ی جنبش ها و مکتب های معماری غالبا به دیدگاه های فلسفی برمی گردد .مکتب مدرن نیز یکی از  مهمترین جنبش هاییست که بعد از عصر روشنگری در اروپا به وجود آمده و با هدف جهانی سازی یعنی برقراری  یک سبک بین المللی پابه عرصه گذاشته است.  همانطور که پیش از نیز گفته شد در میان ویلا های مدرن ویلا ساوای لوکوربوزیه به عنوان اولین ویلا ی مدرن  سمبلی برای این سبک شناخته می شود.

اصول طراحی معماری ویلای مدرن

شاید بتوان توجه به ویژگی های زیر را  از مهمترین آیتم های طراحی  ساختمان ویلایی مدرن دانست.

  • توجه به کارایی و عملکردگرایی بیش از هر چیز برای پاسخ به همه ی نیاز ها در ویلاسازی مدرن
  • پرهیز از تزئینات بیهوده در طراحی داخلی ویلای مدرن و نمای خارجی ویلا
  • استفاده ار فرم های ساده بدون هرگونه پیچیدگی
  • استفاده از پنجره های بزرگ در طراحی نمای ویلای مدرن برای برقراری ارتباط بیشتر با طبیعت

طراحی ویلا کلاسیک

اندیشه ی سبک کلاسیک به قرن پانزدهم و شانزدهم بر می گردد .اما معماری کلاسیک از دوره ی رنسانس در یونان و رم باستان در طراحی کاربری هایی نظیر ویلا ، کلیسا ها و .. با استفاده از مصالح مختلف (سنگ ، گچ  ، آجر و .. )  دیده می شود. سبک کلاسیکی که امروزه  در ایران شاهد آن هستیم ، تنها بر داشتی از سبک کلاسیک دوره ی رنسانس می باشد. شاید علت استقبال از این سبک القای حس تجمل ، عظمت و شکوه به افراد است

اصول طراحی ویلا کلاسیک

  • طراحی متقارن که موجب ایجاد هارمونی میان بخش های مختلف ساختمان به خصوص در طراحی نمای کلاسیک می شود.
  • حفط نظم و متناسب کردن جزییات در در طراحی  فضاهای داخلی ویلا ی کلاسیک و طراحی نمای خارجی( با توجه به اینکه در این سبک برخلاف سبک مدرن استفاده از جزییات به بیشترین میزان خود می رسد.)
  • “ضرباهنگ” که حاصل تناسبات معقول و تاثیر تناسبات در  نقطه ی دید ناظر است.
  • استفاده از ستون های بلند و سنتوری در طراحی نماهای کلاسیک
  • استفاده از المان های تزئینی تکرار شونده