Top
پروسه طراحی ویلا در شمال

طراحی ویلا در شمال کوریتشیبا، برزیل

در طراحی ویلا، روشنایی و گرمای مطلوب دو فاکتور اصلی و مورد توجّه کارفرما بود. کارفرما زوجی جوان و صاحب دو فرزند دختر بودند. درخواست دیگرکارفرما ایجاد ارتباط مؤثر بین ویلا و حیاط بود که در طراحی ویلا به این نیاز نیز پاسخ دادیم.

شناخت نیازکارفرما و هدف طراحی از اولین مراحل طراحی

متن زیر توسط معماران پروژه طراحی ویلا در شمال کوریتشیبا، Nommo Arquitetos، ارائه شده است. در طراحی ویلا، روشنایی و گرمای مطلوب دو فاکتور اصلی و مورد توجّه کارفرما بود. کارفرما زوجی جوان و صاحب دو فرزند دختر بودند. درخواست دیگرکارفرما ایجاد ارتباط مؤثر بین ویلا و حیاط بود که در طراحی ویلا به این نیاز نیز پاسخ دادیم. طراحی ویلا در شمال کوریتشیبا (برزیل) در زمینی نزدیکی دروازه ی محله ی Pilarzinho ، در کنار یک پارک و فضای سبز بزرگ انجام شد.

روند طراحی ویلا در شمال کوریتشیبا

در ادامه به تشریح روند طراحی این پروژه پرداخته ایم: کانسپت طراحی ویلا از یک مکعّب ساده آغاز شد. از آن جایی که زمین پروژه از اطراف با ساختمان های مجاور محدود شده بود برای تضمین فضای پشت ویلا، حداقل فضا برای حرکت در زمین و داشتن منظره ای خوب باید ویلا را در ارتفاع می ساختیم. در طراحی ویلا با ایجاد پستی بلندی جایی که پلّه ها و زیر ساخت هیدرولیک در مرکز قرار گرفته اند، که باعث شده اند فضای همکف باز بماند و این امر موجب شد بتوانیم از سازه ای معمولی و کم هزینه تر استفاده کنیم.

“امروزه با توجه به مسائل اقتصادی و تمایلات مردم برای داشتن یک خانه ی ویلایی کوچک موجب شده طراحی ویلاهای کوچک مقیاس مورد استقبال قشر کثیری از جامعه قرار گرفته و در بسیاری از مناطق ساخت این دسته از ویلاها افزایش یابد. برای مشاهده ی نمونه های بیشتر از ویلاهای کوچک بر روی لینک آبی زیر کلیک کنید”

پنج خانه ویلایی دنج و کوچک

ایجاد ارتباط موثر میان ویلا و حیاط با توجه به خواسته ی کارفرما در طراحی ویلا

در طراحی ویلا، طبقه ی اول، سرویس بهداشتی، آشپزخانه ای اپن، فضاهای خدماتی و پله ها در مرکز قرار گرفته اند. پله ها به علت قرار گرفتن در وسط ویلا و برای تأمین روشنایی از ورقه های فلزی ساخته شده اند. در قسمت سمت چپ ویلا، فضای جمعی قرار گرفته است که بازشو های بزرگی در این بخش برای ایجاد ارتباط بین فضای نشیمن و غذا خوری با فضای حیاط و ایجاد دید و دسترسی به حیاط پشتی تعبیه کردیم. همینطور در قسمت سمت راست ویلا یک فضای خالی بزرگ قرار دارد که محل قرار گیری وسایل نقلیه است و همچنین باعث گسترش فضای اجتماعی شده است.

راهکاری جهت بهره گیری از روشنایی روز در طراحی ویلا

در طراحی ویلا، در طبقه ی دوم برای داشتن نور خورشید در روز بنا به خواست کارفرما، یک اتاق در بالای پارکینگ قرار دادیم که به حیاط دید داشته باشد و اتاق خواب دختر ها در جلویی ویلا و در غروب نور بسیار خوبی میگیرد. اتاق مطالعه(استودیو) در قسمتی قرار گرفته که کمترین تابش نور خورشید را دارد. در بخش مرکزی حجم، حمام، کمد ها و پلّه ها قرار گرفته اند. در طراحی ویلا، برای حل کردن مسئله ی روشنایی، سقف را مرتفع درنظر گرفتیم و با استفاده از دیوارهای سفید و استفاده از بازشوهای بزرگ (از کف تا سقف) بر آسایش حرارتی متمرکز شدیم. طبق مطالعات حرارتی، بهترین سناریو در طراحی ویلا برای حفظ حرارت در زمستان و تابستان، استفاده از ترکیبی از بلوک های سرامیکی و دیوارهای عایق(پشم شیشه) بود.

سازماندهی فضایی در طراحی ویلا

در طراحی ویلا در شمال کوریتشیبا، بعد از اینکه سازماندهی فضاها تعریف شد، اضافه و کم کردن فضاها به حجم اصلی به منظور افزایش حداکثری بهره وری از نور خورشید به داخل فضا صورت گرفت. در طبقه ی همکف در جلو، یک پاسیو که با فضای خدماتی در ارتباط بود اضافه شد. در طبقه ی دوّم، دو بالکن طراحی کردیم، درست در جایی که از شمال روشنایی و گرما وارد فضای اتاق می شود و اتاق خواب دختر ها قرار گرفته است که موجب ساخت فضایی پرشور و سرزنده با دسترسی اختصاصی برای دو خواهر شده است.

“پیشنهاد می کنیم برای مشاهده ی نمونه ی طراحی ویلا، از مجموعه ی لبه به پروژه طراحی ویلا روستیک نوشاد، مرجان، شکلات و دیگران در لینک زیر مراجعه کنید.”

“ طراحی ویلا روستیک نوشاد، مرجان، شکلات و دیگران ”

طراحی ویلا شمال در کوریتشیبا | یکی از اهداف طراحی

یکی از اهداف پروژه و خواسته های کارفرما که در طراحی پروژه روی آن بسیار تاکید داشت، طراحی خانه ویلایی گرم و پرتحرک بود، با انتخاب رنگ قرمز به این نیاز پاسخ دادیم. سایه ای از رنگ نارنجی و رنگ قرمز روی زمین(رنگ پلاستیکی) و استفاده از رنگ قرمز روی قاب پنجره ها باعث تقویت کانسپت خورشیدی ویلا شد. در نهایت به اساس اصلی پروژه برگشتیم یعنی استفاده از نور خورشید در طراحی ویلا.

این روایت ترجمه ای از سایت ArchDaily | Guara House / Nommo Arquitetos است.