Top
طراحی آپارتمان مسکونی

طراحی آپارتمانِ مسکونی | 55 واحدِ سفارشی

طراحی آپارتمان

خانه های سفارشی که هیچ کس در آن مثل دیگری زندگی نمی کند

 در حاشیه ی مرکز شهرتاریخی هارلم، یک مجتمع مسکونی جدید ساخته شده است. مجتمع مسکونی 8 طبقه ی، De Scheepmaker، به تازگی به خط آسمان آلمان اضافه شده است اما این حجم جدید به قدری حساب شده و هماهنگ با محیط پیرامون خود طراحی شده که انگار سالهاست آن جا قرار داشته است(به مثابه ی عضوی قدیمی).  به وضوح مشخص است که این مجتمع مسکونی الهام گرفته از انبار کالاست به طوری که می توان از مشخصات ظاهری آن به این موضوع پی برد، یعنی سقف پلکانی و شیشه هایی با برش عمودی. شکل پلکانی تراس باعث شده ساختمان مانع رسیدن نور آفتاب به خیابان نشود. این ساختمان مسکونی از مقیاس معماری اطراف خود پیروی می کند. تعریف معاصر معماری آجر صنعتی با جزئیات بنایی در نمای ساختمان به خوبی قابل تشخیص است، ظاهر ملموس این آجر بسیار مورد توجه عابرانی است که آن را از نزدیک مشاهده می کنند.

طراحی ویلای دوبلکس
طراحی اداری مدرن

تولید انبوه سفارشی

مجتمع مسکونی مرتفع De Scheepmaker آخرین توسعه ی مرکز شهر است و در موقعیتی از شهر قرار گرفته که بسیار جلوه می کند. علت جذابیت این مجتمع، تنوع و خاص بودن این 55 مسکن است که در بردارنده ی ابتدایی و ساده ترین آپارتمان ها تا لوکس ترین پنت هاووس ها می باشد. با وجود تولید انبوه، هر خانه طوری طراحی شده که با قرار گرفتن در آن احساس می کنید به صورت سفارشی ساخته شده است. Joeri van Ommeren ،معمار پروژه، چنین می گوید:” ما سفارشی سازی تولید انبوه را، راهکاری برای آینده می دانیم.” این درسیست که او و دفترش vanOmmeren architecten، از بحران ساخت و ساز آموخته اند. (VOA) معتقد است که هرشخص به خانه ای سفارشی نیاز دارد درست همانطور که کت و شلوار را مناسب هر فرد اندازه زده و سپس می دوزند.

طراحی ساختمان مسکونی مدرن
طراحی محیط اداری
طراحی داخلی ساختمان مسکونی
دیزاین اداری مدرن

طراحی برای نیاز و علاقه

در واقع دلیل تنوع پلان طبقات مختلف به این جهت است که ساکن هر خانه بتواند آپارتمان خود را مطابق با خواسته ها و نیازهای خود طراحی کند. قاب ضخیم پنجره(طاقچه پنجره) به عنوان دیواری در اتاق کودک بسیار مناسب است و همزمان جای دنج و جذابی است که می توان در روشنی روز نشست و مطالعه کرد. ارتفاع سقف خانه های کوچک طبقه ی همکف به بلندی 5 متر است به همین جهت موقعیت خوبی برای ایجاد نیم طبقه در فضای میانی فراهم می کند، با این کار کاربر می تواند با توجه به نیاز خود به صورت سفارشی آنچه را که میخواهد طراحی کند. در دفتر معماری (VOA) این نوع طراحی را “طراحی برای نیاز و علاقه” می نامند، که در آن ساکنین به عنوان عضوی مهم و فعال، در فراهم کردن خواسته هایشان به ایفای نقش می پردازند.

طراحی ساختمان مسکونی
طراحی داخلی اداری مدرن
طراحی ساختمان مسکونی نما آجر
طراحی داخلی واحد اداری

این روایت ترجمه ای از سایت  ArchDaily | De Scheepmaker Housing Complex  است.