Top
Image Alt

میشل تونت طراح | معماران و طراحان

میشل تونت صندلی لهستانی

”  ما در اینجا سعی در بیان مطالبی داریم که به وسیله ی آنها میشل تونت و محصولات وی بر مخاطب شناسانده می شود .”

میشل تونت

میشل تونت در سال 1796 در بوپارد آلمان متولد شد. پدر وی، فرانتس آنتوان تونت، استاد دباغ کننده بود. تونت در سال 1819 کارگاه شخصی خود در زمینه پارکت و کابیت سازی را در همان جا تاسیس کرد.

در دهه 1830 او شروع به تولید مبلمان کرد. ابتدا نوارهای روکش جوشانده شده در چسب را آزمایش کرد و در همین بازه ی زمانی با به دست آوردن کارخانه ی چسب سازی که چسب لازم برای این فرآیند را می ساخت، توانست استقلال قابل توجهی را کسب کند.

تا اینکه سرانجام موفق به تولید “مبلمان از چوب کاملا خم شده” شد.

میشل تونت | روش نوین خم کردن چوب

همانطور که گفتیم در دهه 1830 تونت به تکنیک جدیدی برای خم کردن چوب رسید که به نسبت روش های پیشین بسیار راحت تر بود و تا دهه 1850 موفق شد این تکنیک را تکمیل کند. روش تونت شامل 6 مرحله اصلی است که در ادامه به توضیح این مراحل می پردازیم.

1-برش چوب: ابتدا قطعه بزرگ چوب راش به الوار های چوب تبدیل می شود. چوب راش به دلیل پایداری و استحکام بالایی که دارد، برای فرآیند خم شدن چوب مناسب است.

2-قرار دادن الوار های چوب در بخار: این ماده در حدود 6 ساعت تحت فشار زیاد داخل محفظه ای حاوی بخار داغ قرار می گیرد تا حالت الاستیکی به خود بگیرد.

3-آماده سازی فرآیند خم شدن چوب: در این مرحله الوار چوب را وسط قالبی به منظور خم کردن چوب قرار می دهند.

4-از ترکه های چوبی تا پشتی صندلی: اکنون زمان خم شدن چوب است. افرادی هر دو طرف میله را 70 درجه به سمت داخل می چرخانند. برای ایجاد انحنای بیرونی پایه های عقب صندلی، قطعات انتهایی میله را کمی در خلاف جهت خمش می کشند و در پایان این مرحله، چوب فرم خمیده را به خود می گیرد.

5-خشک کردن: برای خشک شدن و تثبیت فرم خمیده ی چوب آن را به مدت دو روز در محفظه ی خشک کن قرار می دهند

6-تکمیل تولید صندلی: در این مرحله از تولید، ابتدا چوب را سمباده می زنند و سپس با قطعات دیگر مونتاژ می شود.

میشل تونت | از بوپارد تا وین

در سال 1842 وقتی صدراعظم اتریش تعریف تونت را شنید و با محصولات وی در نمایشگاه کوبلنز آشنا شد، او را به شهر وین دعوت کرد تا کارگاهی در آنجا تاسیس کند.تونت ابتدا در قصر لینخشتاین و شوارزنبرگ در زمینه پارکت و مبلمان شروع به کار کرد اما طولی نکشید که با معرفی صندلی شماره 4، در کافی شاپ های وین هم به شهرت رسید.

Thonet bentwood chair

میشل تونت | موفقیت های بین المللی

در سال 1851 در نمایشگاه بزرگ لندن، تونت موفق شد مدال برنز را برای صندلی های خم شده چوبی دریافت کند. 4 سال بعد در نمایشگاه جهانی بعدی که در پاریس برگزار شده بود، با ادامه پیشرفت روش های تولید خود توانست به مدال نقره دست یابد و همین شرکت در نمایشگاه ها و مدال آوری های وی منجر به افتتاح شعبه هایی در سراسر اروپا طی دهه 1860 شد.

میشل تونت | معروف ترین صندلی

تونت در سال 1859 معروف ترین صندلی خود به نام صندلی شماره 14 را تولید کرد. تا سال 1930 بیش از 50 میلیون از این مدل صندلی تولید شده است و همین امر صندلی شماره 14 را به یکی از پر فروش ترین صندلی ها تبدیل کرده است.

اسن صندلی را می توان در بسته بندی های ساده و کم مصرف به تمام کشور های جهان صادر کرد. 36 صندلی جدا شده می توانند در یک جعبه به حجم یک متر مکعب جای بگیرند.

این صندلی یک مدال طلا برای شرکت تونت در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1867 به ارمغان آورد.

thonet no.14

میشل تونت | صندلی لهستانی

صندلی شماره 14 که البته امروزه نامش به صندلی شماره 214 تغییر یافته، در ایران به صندلی لهستانی معروف است. احتمالا دلیل آن این است که نخستین بار این مدل صندلی ها توسط مهاجران لهستانی وارد ایران شدند.

میشل تونت | سرانجام زندگی

میشل تونت پس از کسب موفقیت های بسیار سرانجام در 3 مارس 1871 در وین درگذشت اما این امر مانع ادامه تحقیقات و آزمایش ها و تولیدات خانواده تونت نشد.پسران تونت فرآیند های کاری را توسعه دادند و طرح های جدید مبلمان را ارائه دادند.هم اکنون شرکت تونت توسط نسل های بعدی خانواده اداره می شود.

“برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت تونت میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.”

وبسایت رسمی تونت

میشل تونت | کاتالوگ برخی از محصولات تونت

Thonet chair no.18

صندلی شماره 18 تونت

Thonet chair no.6

صندلی شماره 6 تونت

Thonet chair no.1

صندلی شماره 1 تونت

Thonet chair no.3

صندلی شماره 3 تونت

Thonet chair no.11

صندلی شماره 11 تونت

مجموعه ی لــــبه در انتخاب مبلمان بر اساس سبک طراحی داخلی فضای شما به شما کارفرمایان مشاوره می دهد و در صورت نیاز، مبلمان لازم را در طراحی فضای مورد نیاز شما، از برند های معتبر ساختمانی خریداری می کند.”